www.mamboteam.com
GMINA CZARNA WODA  
STRONA GŁÓWNA
wtorek, 15 październik 2019
 
 
O Kolejowej Ekipa z Pomorza. Romantyczne polowanie na lokomotywy PDF Drukuj E-mail
poniedziałek, 20 luty 2017


Zajeżdżamy pod dworzec PKP w Czarnej Wodzie. W dworcowym budynku mieszka Kamil.
Jego dziadek był monterem na kolei, a wujek maszynistą. Czeka ich trzech. W pomarańczowych kamizelkach, bo takie są wymogi. Mają lustrzanki i kamerkę. Jedziemy do Galerii Ostoja, by nagrać wypowiedzi.


- Mam na imię Kamil. Mieszkam w Czarnej Wodzie. Moją pasją życiowa jest kolej, od małego się tym interesuję. Zawsze, gdy jakiś pociąg osobowy lub towarowy przejeżdżał przez dworzec, ciekawiło mnie, jak to możliwe, że taka jedna lokomotywa może uradzić skład złożony z bardzo dużej liczby wagonów. Chciałem poznać czynniki, dzięki którym tak się dzieje, co kryje się pod tymi potężnymi blachami, jak to wszystko działa. Od tamtego momentu wiedziałem jedno - chcę zostać maszynistą. Zostało to do teraz - jestem bardzo bliski tego celu, chodzę do technikum kolejowego w Bydgoszczy, a więc połowa sukcesu osiągnięta.



Kamila "wyłowiliśmy" przez Fb. Ma ciekawe zdjęcie profilowe, ściśle związane z jego pasją. Prawdę mówiąc, to on nas 'wyłowił" na Fb po naszej wizycie na dworcu PKP. Szukaliśmy z poczuciem beznadziejności tego działania starszej osoby, który miałaby jakieś informacje na temat zamachu na Hitlera w Strychu i dywersji na kolei pod Czarną Wodą. O 50 lat za późno. Usłyszeliśmy jedynie od emerytowanego kolejarza opowiastkę, jak to kolejarze i inni smarowali szarym mydłem tory biegnące pod górką przy kanale Wdy. Pociągi się ślizgały, zwalniały do tego stopnia, że można było wskoczyć na wagony i zrzucać towar. Pewnie jakaś kolejarska bujda.




- Niedawno, bo trzy lata temu – ciągnie Kamil - poznałem pewnych chłopaków, Norberta, Patryka, Damiana, Łukasza, Andrzeja, Jakuba i Mateusza. Poznałem ich na Fb. Mają taką samą pasję, co ja. Godzinami pisaliśmy o tej naszej pasji, mieliśmy wspólny język. Z czasem kolega Damian wpadł na pomysł założenia Ekipy, a że jesteśmy z Pomorza, to obraliśmy nazwę Kolejowa Ekipa z Pomorza. Jesteśmy z różnych regionów województwa pomorskiego, aczkolwiek te regiony są znane na pewno każdemu mieszkańcowi Pomorza i nie tylko! Patryk jest z Władysławowa, Damian z Krokowej, Andrzej z Tczewa, Norbert ze Swarożyna, Jakub z Helu, Łukasz tak samo, Mateusz z Gdyni. Pomimo takiego rozmieszczenia w danych regionach utrzymujemy ze sobą bardzo dobry kontakt. Spotykamy się dość często, jeździmy robić zdjęcia grupowo, głównie chcemy pokazać piękno kolei na Pomorzu. Jeden z nas, Mateusz, podróżuje po całej Polsce robiąc zdjęcia. Jest jakby naszym wysłannikiem. Dzięki niemu od czasu do czasu odrywamy się od naszego północnego regionu i przechodzimy do np. Warmii i Mazur - wrzucamy wtedy zdjęcie z danego regionu Polski dopisując ciekawostkę.



Grupa młodych ludzi o bardzo konkretnych zainteresowaniach w tych właściwie zniewieściałych czasach przez codzienne wielogodzinne nasiadówki w świecie wirtualnym. A przy tym romantyków. Kto by pomyślał, że można się fascynować lokomotywami i koleją.

Podchodzi Michał Ostoja Lniski, właściciel restauracji i galerii, rzeźbiarz i malarz. Proponuje zabawę w "odróżnij moje rzeźby od rzeźb studenta ASP syna, Jakuba". Łatwe zadanie. Syn studiuje rzeźbę. Tak z pokolenia na pokolenie przechodzą zainteresowania, geny. W świecie kolejarskim jest podobnie.


Grupę tworzą: Mateusz Drabik, Andrzej Kwit, Damian Kaczykowski, Kamil Cesarz, Patryk Sosnowski, Norbert Tocha, Jakub Soldatke, Łukasz Chroń

Kamil: - Mamy swoją stronę na Fb "Kolejowa Ekipa z Pomorza". Wrzucamy tam właśnie zdjęcia, filmiki, ciekawe informacje. Przez to wszystko staramy się pokazać piękno naszego regionu. Jesteśmy silną ekipą, zjednoczoną przede wszystkim przez nasze główne cele - jak wspomniałem, pokazywanie piękna kolei na Pomorzu, zachęcanie do podróży koleją i zarażanie naszą pasją. Jesteśmy dumni z tego, co robimy. Wiążemy w przyszłości z koleją nasz zawód. W moim przypadku jest to zawód maszynista. Jestem gotowy ponieść odpowiedzialność za setki pasażerów. To zawód podwyższonego ryzyka, podobnie jak sapera, który – jak mówią - może się pomylić tylko raz. Na kolei nie ma miejsca na pomyłkę. W technikum od samego początku jesteśmy w tym kierunku szkoleni, że nasze decyzje muszą być szybkie, kluczowe i jak najlepsze dla bezpieczeństwa pasażerów. To my, jako Kolejowa Ekipa z Pomorza, chcemy za 5 lat wzmocnić szeregi Polskiej Kolei Państwowej, to my chcemy chodzić w mundurach kolejowych z orzełkiem na piersi. Chcemy to osiągnąć. Głęboko wierzymy, że to się uda. Wiemy jedno - nie będzie łatwo, ale dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą. Robimy to, co kochamy, wiemy, że mamy świra na punkcie kolei. Ludzie nas różnie dobierają. My się tym nie przejmujemy. Każdy robi to, co kocha, każda pasja jest na swój sposób piękna, ale dla nas kolej to coś wyjątkowego, coś lepszego, niż motoryzacja, statki, okręty, samoloty, to coś więcej niż pasja. Chcemy ją realizować tak długo, jak się da, czyli do końca świata i jeden dzień dłużej.

-

Kilkadziesiąt metrów za galerią biegnie linia kolejowa. Podchodzimy do miejsca, gdzie tory przecinają ulicę wiodącą od berlinki do nowszej części miasteczka. Chłopaki przygotowują sprzęt. Kierują obiektywy na wschód. Zaraz nadjedzie szynobus.

- Zaraz będzie muzyka – rzuca.

Daleko widać maleńki światełka szynobusu. Pojazd prędko robi się coraz większy. Nagle przez głośniki stojące przy torach słychać sygnał Rp1, co oznacza "baczność" – pozdrowienia. Szynobus też wydaje radosne dźwięki.

Chłopaki rozluźniają mięśnie – stali w pozycjach myśliwskich, z lufami aparatów skierowanymi na szynobus. Są kolejne zdjęcia i filmik.

- Sfotografowaliśmy wszystkie pojazdy, jakie jeździły i jeżdżą po polskich szlakach. Zdążyliśmy przed historią. 41 serii z czego .. i tu uwaga 30 jest w eksploatacji – rzuca na zakończenie Kamil. - 41 serii. Gdyby uwzględnić modyfikacje tych serii, można by pokazywać zdjęcia cały dzień.



SM42-349 z dwoma zespołami wagonów Bhp opuszcza z impetem Czarną Wodę z pociągiem specjalnym "Rajd Elektronika" .



Seria elektrycznych zespołów trakcyjnych (w skrócie ezt) - na zdjęciu EN57-675 jako REGIO 55428 relacji Elbląg - Smętowo 26.10.16 Foto. Norbert Tocha



Seria lokomotyw ET22 - na zdjęciu ET22-1211 oczekuje na wolną drogę w Tczewie 27.11.16. Foto. Norbert Tocha



Seria lokomotyw EU07 - na zdjęciu EP07-1053 w parze z EP07-1049 z TLK Żuławy na haku zbliża się do stacji Luzino. 17.02.17. Foto. Mateusz Drabik



Seria Lokomotyw ET41 - na zdjęciu ET41-001 przejeżdża luzem przez stację Gdynia Orłowo. 23.06.2016. Foto: Mateusz Drabik



Seria lokomotyw SM42 - na zdjęciu SM42-349 podczas Rajdu Elektronika w Czarnej Wodzie, na haku duet wagonów Bhp.07.05.16. Foto: Norbert Tocha



Seria lokomotyw SU42 - na zdjęciu SU42-508 z wagonami Bhp wjeżdża do Czarnej Wody z pociągiem Regio "Tur" z Chojnic do Helu. 10.11.16. Foto. Kamil Cesarz




Seria lokomotyw SU45. Na zdjęciu SU45-116 z TLK Pojezierze oczekuje na odjazd ze stacji Korsze. 28.06.2014 Foto. Mateusz Drabik


Seria lokomotyw EP07|- na zdjęciu EP07-330 z TLK Galaxis odjeżdża ze stacji Krzyż. Na drugim planie widać lokomotywę SU45-089.26.06.16. Foto: Mateusz Drabik


 

Seria lokomotyw ST45 - na zdjęciu ST45-15, do której z tyłu jest podłączona SM42 oczekują podania sygnału zezwalającego na rozpoczęcie pracy manewrowej w celu oblotu składu i podczepienia się od drugiej strony obie lokomotywy są po modernizacji. Czersk. 19.11.16. Foto. Kamil Cesarz



Seria lokomotyw 401Da - na zdjęciu 401Da-421 prowadzi pracę manewrową na terenie stacji w Czarnej Wodzie. 15.10.16. Foto. Kamil Cesarz


 
wstecz   dalej »
 
Top! Top!