www.mamboteam.com
 
STRONA GŁÓWNA
czwartek, 21 listopad 2019
 
 
LISTY. Czy na tym zdjęciu na pewno jest Starogard? Drukuj E-mail
wtorek, 09 luty 2016


Witam, znalazłem zdjęcie w necie przedstawiające według opisu zamalowywanie polskich szyldów sklepowych w Starogardzie w dniu 9 września 1939 roku. Czy na tym zdjęciu na pewno jest Starogard i czy było wam wcześniej znane.





link do strony :
http://www.europeana.eu/portal/record/92064/3CAF9063BC10AAF2EB04708D7F600AB4AED619AA.html

Z poważaniem
Sławomir Pawelczyk


Dziękujemy za interesujące zdjęcie! Nie za wiele ich się zachowało w zbiorach starogardzian (chodzi o okres okupacji). Z pewnością to Starogard. Za kilka dni wskażemy, jaka to kamienica.
Pozdrawiam
Tadeusz Majewski

2015-02-09

ŚLEDZTWO NA FACEBOOKU!
Komentarze
Ewa Szwarc
Ewa Szwarc Panie Tadeuszu, nie wiem czemu, ale mi to wyglada na obecną ul. Chojnicką po prawej stronie za Cechem Rzemiosł... być może się mylę, wydaje mi się,ze tam są takie okna...??? Bardzo jestem ciekawa rozwiązania tej zagadki Emotikon smile
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Ewa Szwarc Chyba ma Pani rację, Pani Ewo. Zbyt lichy Emotikon smile towar jak na Rynek . Szukam zdjęć Chojnickiej. Problem w tym, że wszystkie robiono w stronę wylotową, a to zdaje się jest robione trochę w stronę ul. Rycerskiej. No właśnie - a może to budynek, który stał w miejscu Rolniczego Domu Towarowego?
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Może kamienica po prawej? ...Odpada. na zdjęciu z 1939 r. okna o wiele bogatsze.
Zdjęcie użytkownika <a style=Tadeusz Majewski." style="left:-1px; top:0px;" src="https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-0/p160x160/10403093_844064665655403_616907556947356854_n.jpg?oh=6f80c2e1cecc06837c78c12d9b45fe68&oe=576E0326" class="_46-i img" />
Mariusz Kurowski
Mariusz Kurowski Zdjęcie to pochodzi ze strony http://www.europeana.eu/.../3CAF9063BC10AAF2EB04708D7F600... podpisane "Nach der Besetzung durch deutsche Truppen werden in Preußisch Stargard alle polnischen Schilder überstrichen." i datowane na 09.09.1939 roku. Identyczne zdjęcie jest na stronie http://karta.org.pl/foto.../www.IS-2011/ppages/ppage3221.htm ale opis wskazuje na to, że dotyczy Warszawy. Nie wiem czy ta Warszawa jest wiarygodna bo jeśli wierzyć dacie to Warszawa 9 września nie była zajęta przez Niemców! Do tego poprzednie zdjęcie http://karta.org.pl/foto.../www.IS-2011/ppages/ppage3220.htm jest opisane jako budowa drogi ale gdzieś znalazłem informację, że chodzi o drogę w okolicach Czerska. Jest tam zdaje się nawet podobnie ukształtowany teren. Zatem sądzę, że podpis zdjęcia z Instytutu Polskiego nie jest wiarygodny. Może chodzić o Starogard ale nie byłem w stanie zlokalizować tego miejsca. Zbyt mało szczegółów architektonicznych Emotikon frown
Mariusz Kurowski
Mariusz Kurowski I jeszcze co nie co. Przed wejściem do budynku drzwiami po lewej są schody, 3 lub 4 schodki. Cała witryna po prawej jest drewniana i przeszklona a drzwi nie mają schodów. Wejście bezpośrednio z poziomu ulicy. To wszystko może być teraz przebudowane. Jest tylko jeden szczegół architektoniczny, który mógł przetrwać bez zmian. Ozdobnik nad oknem w lewym górnym rogu. On mógł pozostać taki sam do tej pory.
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Chyba jednak Rynek. Wątpię, żeby sklepy przy ul. Chojnickiej miały markizy, a te tutaj mają. No i to, co zauważył Mariusz Kurowski - ów ozdobnik w lewym górnym rogu. Coś takiego mi się rzuciło w oczy. Może trzecia kamienica od kościoła św. Katarzyny w pierzei północnej? Chyba, bo np. to zdjęcie jest mało wyraźne.
Zdjęcie użytkownika <a style=Tadeusz Majewski." style="left:0px; top:0px;" src="https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-0/s261x260/14395_844078795653990_5754166961676204660_n.jpg?oh=4228965db0656ddfb2ee4543b15d7202&oe=57290808" class="_46-i img" />
Małgorzata Glanert
Małgorzata Glanert
Małgorzata Glanert obecnie troszkę przebudowany ,strych jest częścią mieszkalną i są wmontowane okna dachowe .
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski To jest zdjęcie z 1942 r. Bardzo podobne okna, szerokość opaski na napisy reklamowe podobna, drzwi wejściowe oraz witryny się zgadzają.
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Rynek 1943. Za ratuszem widać fragment tej kamienicy - przy powiększeniu - chyba ów ozdobnik w lewym górnym rogu, o którym napisał Mariusz Kurowski.
Zdjęcie użytkownika <a style=Tadeusz Majewski." style="left:0px; top:0px;" src="https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-0/s261x260/10981618_844083945653475_3640024938485440017_n.jpg?oh=0bd8dd34de1cb57e4f7b23ef07bd4a4d&oe=57338CA3" class="_46-i img" />
Małgorzata Glanert
Małgorzata Glanert Jak czyściutko w około Ratusza krawężniki przy trawnikach ,trawa krótko ścięta ,dach zakończony koronką metalową .
Małgorzata Glanert
Małgorzata Glanert P.Tadeuszu ten dom ma pan w swoich zbiorach fotek o Starogardzie .
Małgorzata Kożuchowska
Małgorzata Kożuchowska A mnie się zdaje że to na ul.Sambora tam była piekarnia przcież teraz jakieś rajstopy sprzedają czy inne
Ewa Szwarc
Ewa Szwarc Tak, to jest jednak ten dom z Rynku (pierzeja północna!),trzeci od kościoła Emotikon smile Brawo Panie Tadeuszu,dość szybko się pan z tym uporał,szapo ba Emotikon smile
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Małgorzata Glanert Od razu wziąłem ten dom pod uwagę, ale zwiodły mnie te szyldy. Zagadka chyba rozwiązana. Jutro trzeba jeszcze rozpatrzyć sugestię, jaką zgłosiła p. Małgorzata Kożuchowska
Zdjęcie użytkownika <a style=Tadeusz Majewski." style="left:0px; top:0px;" src="https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-0/s261x260/10959822_844092705652599_7140856009983209210_n.jpg?oh=630f815b3566cb2eb7739c4b5c85bcc4&oe=5733A715" class="_46-i img" />
Mariusz Kurowski
Mariusz Kurowski Tadeusz Majewski i ty i Małgorzata Kożuchowska macie rację bo ... mówicie o tej samej kamienicy Emotikon smile wystarczy spojrzeć na sąsiednie budynki. Różnice jakie dostrzegam tkwią w schodach. Na najnowszym widać, że nie są symetryczne tylko są obcięte z prawej strony co się zgadza ze zdjęciem z 1939 roku. Twoje zdjęcie jest jeszcze starsze bo widać ,że schody ciągnęły się bardziej w prawo ale musiały zostać przebudowane, obcięte a drzwi obniżone (ale tylko drzwi). No i jeszcze ten charakterystyczny kwietnik pod oknem Emotikon smile A ja szukając miałem jakieś zaćmienie, ta nowa wyremontowana fasada mnie zmyliła kompletnie Emotikon frown
Mariusz Kurowski
Mariusz Kurowski Napisałeś, że zdjęcie jest z 1942 roku ale ja sądzę, że może być starsze. właśnie przez te schody.
Anna Lembicz
Anna Lembicz Moim skromnym zdaniem, to jest właśnie ta kamienica, którą Pan wytypował Emotikon smile Detal się zgadza, zgadzają się drzwi, okna i gzymsy. Budynki na Sambora, jeśli Pani Małgorzacie chodzi o te, o których myślę, są znacznie bogaciej zdobione.
Tadeusz Majewski
Tadeusz Majewski Anna Lembicz. Dziękuję, Pani Architekt Emotikon smile Tym samym uznaję, że zagadka rozwiązana. Jeszcze raz kolejność zdjęć i daty ich powstania, gdyż przy jednym popełniłem błąd (już wczoraj naprawiony - błędnie napisałem, że to zdjęcie powojenne), ale dla przejrzystości.... Zdjęcie główne: 1/ wrzesień 1939 r.; 2/ rzut okiem na ul. Chojnicką - 1994 r.; 3/ kadr ze zdjęcia Rynku ze sklepem - 1942 r. (całe zdjęcie teraz tutaj w załączeniu); 4/ kadr ze zdjęcia Rynku z ratuszem i widocznym za nim fragmentem sklepu - 1943 r.; 5/ kamienica ze sklepem - 1984 r.
Zdjęcie użytkownika <a style=Tadeusz Majewski." src="https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-0/q84/p75x225/10993442_844205052308031_4115126803804186554_n.jpg?oh=9a2d93965f121ff04badfed59a6c862c&oe=573181DA" class="scaledImageFitHeight img" />
Leszek Szarafin
Leszek Szarafin Już myślałem, że ul.Chojnicka, obecnie herbaciarnia. Nie wiem czy dobrze pamiętam, w sklepie jakieś stary zdjęcia
Marcin Piotr Pląskowski
Marcin Piotr Pląskowski Dopasuje stare zdjęcie z nowym. Będzie nowy montaż Emotikon smile
Elzbieta Troka
Tadeusz Majewski
Napisz komentarz…

 
wstecz   dalej »
 
Top! Design by Mamboteam.com! Top!